השכרת כספת בבנק מחיר מול יתרונות

 

הבנק הוא כידוע המוסד הפיננסי החזק והמרכזי בישראל, ולכן טבעי לצפות שיש לו שירות השכרת כספת, ושמדובר בשירות הוגן ומניב ללקוח. אמנם יש בבנק שירות השכרת כספת, ואמנם הוא מעוגן בחוזה משפטי, אך האם זהו ההסדר המניב ביותר ללקוח מבחינה כדאית? לא בטוח. הבה ונבדוק מה מציע הבנק (כל בנק בישראל) ללקוחותיו שוכרי הכספות.

הגנה על הכספת עם 2 מפתחות

הכספת הבנקאית מוגנת על ידי 2 מפתחות. לכאורה, ניכר כי יש כאן שדרוג באבטחה, אך לא כך היא. בעוד מפתח מסוים מועבר אליך כבעל השכירות, המפתח השני נשאראצל הפקיד בבנק, והוא נדרש ללוות אותך לכספת על מנת לעזור לך לפתוח אותה. מאותו רגע, הפקיד מוכרח לעזוב אותך להתייחדות עם הכספת כשהיא פתוחה.

שעות הפתיחה המוגבלות של הבנק

. מלבד זאת ששירות השכרת כספת בבנק הינו שרות ללקוחות הבנק בלבד ורק ללקוחות הפרמיום, שעות הפתיחה של הכספת בבנק מוגבות לשעות הפתיחה המצומצמות של הסניף, כ4-5 שעות ביום ובדרך כלל רק 4 ימים בשבוע בלבד.

אי הכפפה לחוק השומרים במקרה של ביזה

יתרה מכך, חוזה השכרת כספת בנקאית מקביל למעשה לחוזה דירה או משרד שכור. לשוכר מותר להשתמש במושכר, ולמשכיר (כלומר לבנק) אין ערבויות אבטחה במקרה של ביזה. בפועל, זה יצר מציאות עגומה בה לקוחות תבעו את הבנקים שלהם לאחר שהם נשדדו, השופטים נדרשו לסוגיה האם הבנק אחראי או לא אחראי? על אף שכתוב בחוזה שהוא לא אחראי, בל נשכח כי ישנו סעיף המפתחות, שמצריך פקיד לפתוח את הכספת, וישנו סעיף נעילת הסניף, לפיו הלקוח לא יכול לגשת לכספת כשהוא סגור. השופטים פסקו לא פעם כי לבנק יש אינטרס לשלוט בכספת המושכרת, ועל כן יש לו אינטרס ברכוש שנמצא בה. כבעל אינטרס שכזה יש לו אחריות לאבטחה, גם אם החוזה המפורש אומר אחרת. על בסיס פסיקות מסוג זה, בנקים נדרשו לשלם ללקוחותיהם פיצויים, אבל בחברה פרטית ההנהלה בכלל לא הייתה מנסה לחשוב אפילו להתחמק מאחריות מסוג כזה. על השכרת כספת בבנק מחיר לא פשוט משלם הלקוח, מחיר הכרוך בפרוצדורה משפטית ופיתוח תלות בביורוקרטיה.

השכרת כספת פרטית – נהלי השכרה

ראשית כל, בחברה פרטית השוכר יכול לגשת לכספת המושכרת בשעות פעילות נרחבות ביותר. הוא נהנה מאבטחה על מתחם הכספות ברמה גבוהה מאד, ואפילו מקבל כיסוי ביטוחי של עד 5,000 דולר ארה”ב על התכולה שאחסן. שנית, במסגרת השכרת כספת פרטית, ככל שתשלמו בזמן, החברה לא רק שלא תתחמק מאחריותהּ ללקוח, היא תעשה הכל על מנת להיטיב את השירות שהוא מקבל. כך, למשל, ישנם שירותי פרימיום בהם בתוספת של כ- 50 ש”ח ניתן להצמיד תיעוד וידאו קבוע לכספת המאפשר צפייה של הלקוח מרחוק דרך מכשיר הסלולר שלו. נכון, אנו מודעים לכך שהתעריף מעט יקר מהבנק, אך התמורה היא ללא ספק גדולה יותר מהשירות הבנקאי המקביל.